Värnamos nya affärsmagasin

”Industrin borde fundera över varför den inte lockar fler kvinnor.” Läs intervjun med Azita Shariati och mina andra artiklar i Värnamo Näringslivs magasin på issuu.

Peter Feurst

Samtal på Mellby Gård

redlabs_rune_anderssonI Värnamo Näringslivs magasin intervjuar jag Rune Andersson, en gång chef över Trelleborg AB och numera superentreprenör på Mellby Gård. Dessutom är han hästuppfödare och en av landets största grisfarmare.
Under vårt samtal framkom åsikter om mycket, bland annat kritik mot den dopade (låga) kronkursen som han anser driver på en spekulationsekonomi i Sverige. Mindre kontroversiell var åsikten att kompetensförsörjningen är ett av industrins största problem:
– Vi har hög arbetslöshet, samtidigt som industrin letar efter medarbetare. Grundproblemet är att gymnasieskolan har som mål att alla ska kvalificeras för högskoleutbildning. Det måste finnas yrkesutbildningar som alternativ, menade Rune och jämförde med yrkesskolor och lärlingssystem i Tyskland.
Men framför allt framgick entusiasmen över innovationer och affärsidéer i hans många bolag. En av de senaste är att driva franchisekedja med begravningsbyråer. Läs hela intervjun i tidningen som distribueras nästa vecka.

Peter Feurst

Skillnaden mellan plagiat, rewriting och citat.

redlabs_dn_plagiat

Norska Dagens Näringsliv fick nyligen be alla läsare om ursäkt, när de upptäckt att en journalist i flera år plagierat mängder av intervjuer och artiklar.
Plagiat är inte OK. Upphovsrätten skyddar all text, så som den ursprungligen formulerats, men däremot inte informationen som förmedlas. Mellan citat och plagiat finns rewriting, som innebär att en ny text formuleras om samma innehåll.

Här kan du läsa Journalistförbundets definition på rewriting och lära dig att låna text på rätt sätt:

”För att upphovsrätten ska gälla ställs krav på något som kallas verkshöjd. Det betyder att enbart skapelser som är någorlunda originella och självständiga skyddas. En prestation ska inte kunna ha utförts av två eller flera personer oberoende av varandra. Korta nyhetsmeddelanden, typ mindre notiser som beskriver fakta, är till exempel inte skyddade. I Sverige är kravet på verkshöjd relativt lågt ställt. Information från verkligheten skyddas inte av upphovsrätten, eftersom det inte är något som skapats. Där finns ingen upphovsman.
Fakta och information ur en artikel kan alltså användas utan att det blir fråga om upphovsrättsintrång, även om artikeln i sin helhet är skyddad. Det som skyddas av upphovsrätten är nämligen den språkliga dräkt som författaren ger faktauppgifterna; ensamrätt till fakta skulle innebära ett allvarligt ingrepp i tryckfriheten. Om innehållet däremot inte består av faktauppgifter utan är påhittat, i ett kåseri eller en fictionroman till exempel, är även detta skyddat.”
Läs hela artikeln innan du sätter igång att rewrita:
https://www.sjf.se/yrkesfragor/upphovsratt/vanliga-fragor-och-svar-om-upphovsratt

Sysslar RedLabs med rewriting? Nej, inte i form av att ”låna” långa texter som beskrivs ovan. Däremot får vi ofta i uppdrag att formulera om, aktualisera och sökordsoptimera text till olika webbsidor, t ex troax.se

Peter Feurst

Vad gör en copywriter när hen inte skriver själv?

Tvåtaktsboken & Moppefrälst
Sommarläsning: Tvåtaktsboken & Moppefrälst

I somras korrekturläste jag två böcker om gamla mopeder. Bland medelålders gentlemän verkar Zündapp, Puch och Monark ha minst lika hängivna fans som öl och fotboll.
Under en period hade jag daglig kontakt med landets största mopedorakel, redaktör Jim Lundberg, som löpande helrenoverade, fotograferade och skrev om gamla motorer i takten av en motor om dagen. Hans plan var 20 motorer, den utökades till 25 och slutade med 30. Jim imponerade stort.

Varför berättar jag detta?
Jo, av tre skäl, för det första: Man vet aldrig när taktila minnen från yngre dagar kommer till användning. Till exempel känslan av att ta fel på det ställbara munstycket och en sprucken tändhatt som levererar flera tusen volt.
För det andra är det nyttigt som skribent att ibland, inte bara läsa, utan verkligen granska andras texter.
Och för det tredje ska vi som deltog i produktion träffas på Bokmässan den här veckan: Media720, Egmont, Stevali och jag. Titta gärna förbi monter B04:60 på torsdag kväll.

Peter Feurst